Освітній комітет Ради визнав незадовільною роботу Міносвіти щодо використання субвенцій у 2024 р.

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій визнав незадовільною роботу Міністерства освіти і науки України у 2024 році в частині здійснення заходів щодо ефективного використання субвенцій.
"Комітет Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій розглянув на своєму засіданні контрольне питання щодо стану та проблем використання у 2024 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами. Під час обговорення цього питання народні депутати України - члени комітету особливо звернули увагу на критичні показники рівня використання у 2024 році коштів субвенцій", - ідеться в повідомленні комітету.
Зокрема, йдеться про: субвенцію на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту, яка використана на 54,2%; субвенцію на придбання, обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти - 63,3%; субвенцію на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа", в частині використання коштів субвенції на підвищення кваліфікації вчителів, - 52,7%.
Також зазначається, що за освітньою субвенцією на "Нову українську школу" та здійснення заходів із забезпечення викладання навчального предмета "Захист України" було: освоєно 58% коштів, передбачених на закупівлю засобів навчання, мультимедійного та комп'ютерного обладнання "Захист України"; 9,1% підвищення кваліфікації педагогічних працівників "Захист України".
"За результатами обговорення цього питання Комітет констатував вкрай низький рівень використання коштів окремих субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами у 2024 році, що набуває системного характеру та є результатом неефективних управлінських рішень, які призводять до неефективного використання коштів", - йдеться в повідомленні.
У зв'язку з чим, члени Комітету ухвалили рішення визнати роботу Міністерства освіти і науки України у 2024 році в частині здійснення заходів щодо ефективного використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами незадовільною, а також надали низку рекомендацій Кабінету міністрів та Міністерству освіти і науки з метою недопущення неефективного використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами у 2025 році.
Голова підкомітету з питань вищої освіти комітету з питань освіти, науки та інновацій Юлія Гришина зазначила, що особливо вразили дані щодо коштів субвенції на облаштування укриттів у школах.
"На це з держбюджету місцевим бюджетам було виділено 2 500 000,0 тис. грн., з місцевих бюджетів на умовах співфінансування - 687 997,0 тис. грн. грн. У 2024 році Комісією МОН України було затверджено 62 проєкти. За рік реалізовано лише 10 проєктів. Тривають роботи у 45 об'єктах", - написала вона у Facebook.
За її словами, загальна кількість місць в укриттях, проєкти яких були затверджені Комісією МОН, мала збільшитися на 23 112 місць, однак станом на кінець 2024 року приріст місць в укриттях становив 4 503 (19,5%).
"Тобто фактично 18 609 учнів і педагогів залишилися без можливості продовжити освітній процес у закладах освіти в очному форматі", - поскаржилася Гришина.
Своєю чергою, голова комітету Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак у телеграм-каналі написав, що якщо на кінець року є залишок невикористаних коштів за субвенцією, ці кошти повертаються до державного бюджету.
"Або простими словами - згорають. Саме тому Комітет на початку кожного року розглядає питання ефективності використання субвенцій, тому що вони не можуть бути безкінечними і повинні вирішувати системну проблему. І коли ми бачимо невикористані залишки (які згорають), це означає, що проблема або вирішена повністю, або не вирішується", - додав він.