Інтерфакс-Україна
09:02 21.11.2025

Автор ВЛАДИСЛАВ СЕДИК

Європейський парадокс: від України очікують того, чого не робила жодна країна ЄС

4 хв читати
Європейський парадокс: від України очікують того, чого не робила жодна країна ЄС

Владислав Седик, радник гендиректора асоціації  "Український клуб аграрного бізнесу"

В українській аграрній спільноті сьогодні чи не найгарячішою темою є імплементація європейських вимог, зокрема — перехід на європейський перелік діючих речовин у засобах захисту рослин.

Це питання давно вийшло за межі технічного регулювання. Воно стосується не лише продовольчої безпеки України — це частина глобальної рівноваги, від якої залежить, чи зможе світ прогодувати майже 10 мільярдів людей у 2050 році.

За даними FAO, від 20% до 40% потенційного врожаю щороку втрачається через шкідливі організми. І це відбувається в умовах, коли світовому агровиробництву необхідно зрости щонайменше на 50%, а 80% цього приросту має забезпечити саме рослинництво. Уже сьогодні близько 10% населення планети стикається з голодом.

Очевидно, що збільшення виробництва завдяки розширенню площ ріллі неможливе. Сучасні регуляції, як-от Європейський регламент EUDR, прямо вимагають припинити потрапляння на ринок будь-якої продукції, що спричиняє дефорестацію. Тому єдиний шлях — технології, селекція, інноваційні ЗЗР, сучасні добрива та точне землеробство.

Саме тому зміни у сфері використання діючих речовин — це не питання політики. Це питання технологічної життєздатності українського агровиробництва та нашої здатності залишатися глобальним постачальником продовольства.

Україна — один із найбільших експортерів агропродукції у світі. Від агросектору залежить фінансова стабільність країни. Будь-яке регулювання, що впливає на врожайність або собівартість, потребує ретельної, професійної та чесної оцінки ризиків.

Дослідження 2025 року показують: ризики не просто великі — вони системні

У 2025 році три великі дослідження — Smart Country (ВАР), НУБіП (ЄБА) та HFFA Research (УКАБ) — незалежно одне від одного дійшли однакового висновку: ризики одномоментної заборони діючих речовин суттєво недооцінені.

1. Половина виробничих площ під прямою загрозою. В Україні близько 24,5 млн га щорічно зайняті під сільгоспкультури. З них 10 млн га — майже кожен другий гектар — опиняються під загрозою, якщо заборонити діючі речовини, не схвалені в ЄС.

2. Втрати можуть сягнути $4,3 млрд щороку. Зокрема, за даними НУБіП та HFFA, щорічні втрати врожаю можуть сягнути 14 млн тонн, економічні втрати — $4,3 млрд, падіння валових зборів — на 20%.

3. Експорт просяде на десятки відсотків. Пшениця: –34%, соняшникова олія: –34%, ріпак: –22%. Для України це означає не лише падіння доходів фермерів — це удар по валютних надходженнях і макростабільності.

Моделювання на рівні фермерських господарств (HFFA Research, 2025) показує ще глибшу проблему, адже перехід на дорожчі та менш ефективні альтернативи означатиме:

  • зростання витрат щонайменше на 20%,
  • одночасне падіння врожайності,
  • зниження рентабельності ключових культур.

Опитування фермерів, які обробляють 1,4 млн га, продемонструвало: 51% не готові до такого переходу — технологічно, економічно та організаційно. І це зрозуміло: йдеться не про точкові зміни, а про руйнування цілих агротехнологій, які сьогодні не мають замінників. У деяких випадках це буквально означає, що окремі культури стане неможливо вирощувати без катастрофічних втрат.

Проблема серйозна, адже йдеться не про окремі молекули, а про технологічні системи. Наприклад, у буряку частка ключових засобів сягає 70–80%, у пшениці — 40–50%, у сої та кукурудзі — 30–40%. І їх одномоментна заборона — це вимкнення технології, а не корекція ринку.

Чому перехідний період до 2035 року — єдиний реалістичний шлях

У публічній дискусії часто звучить теза: «Україна повинна негайно заборонити всі діючі речовини, не схвалені в ЄС». Але тут є ключовий момент, який чомусь системно ігнорується. Жодна країна Європейського Союзу — ані Франція, ані Німеччина, ані Польща — не проходила одномоментної повної заборони сотень препаратів.

ЄС просував ці зміни поступово. А коли стикався з відсутністю реальних альтернатив — масово застосовував екстрені дозволи, тимчасово дозволяючи використання препаратів, формально заборонених. З 2013 по 2024 рік держави ЄС видали 4761 екстрений дозвіл, і 77% із них повторювались щороку. Це не схоже на «екстреність». Це свідчить про системну відсутність замінників.

У ЄС імітують альтернативу, втім від України вимагають інакшого. А чи можна назвати альтернативою препарат, який:

  • коштує у 5–7 разів дорожче,
  • працює слабше,
  • потребує 2–3 обробки,
  • вимагає більше води, техніки й пального,
  • збільшує викиди CO₂?

Формально — так, але практично — ні.

Показовий приклад — неонікотиноїди. Формально заборонені у 2018 році, вони продовжували застосовуватися щонайменше в десятьох країнах ЄС. І саме в цей момент Україну закликають зробити те, на що не пішла жодна європейська країна: заборонити все одразу — без перехідних інструментів, без часу на адаптацію, без механізмів пом’якшення, якими ЄС користувався понад десятиліття.

Тому дискусія про перехідний період — це не політичний торг. Це — єдиний науково, економічно та технологічно обґрунтований шлях. Це — єдиний спосіб зробити реформу безпечною, прогнозованою й такою, що збереже українське виробництво.

Україна має право на таку саму адаптацію, яку мали всі країни ЄС. І це не лише питання справедливості. Це — питання продовольчої безпеки країни та стабільності цілого світу.

 

ОСТАННЄ

ВІТА МІРОШНИЧЕНКО

Митне оформлення оборонної продукції: як уникнути затримок у сучасних реаліях

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Пенсії та бюджет-2026: чому держава знову залишає пенсіонерів сам-на-сам із бідністю

ОЛЕКСАНДР КАЛЕНКОВ

Рух в Євросоюз неможливий без реформи Укрзалізниці

КИРИЛО ГОНЧАРУК

Національний скринінг, що змінює медицину: чому Україна стоїть на порозі системного прориву

ЮРІЙ БОЛОХОВЕЦЬ

Працівники з Бангладеш: чому є інші рішення проблеми

ОЛЬГА СИДОРЧУК

Запроваджено державні компенсації збитків бізнесу за знищене чи пошкоджене майно внаслідок агресії РФ

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Епоха сировинних матеріалів "жорсткої сили"

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Чому політика репатріації може стати ключем до повернення українців та відновлення країни

В’ЯЧЕСЛАВ БУТКО

Проблеми та базові основи ефективного формування планів відновлення економіки

ВОЛОДИМИР ДУБРОВСЬКИЙ

Що не так з "новими" ідеями реформувати спрощенку?

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА